سازمان هواشناسی با صدور ۳ هشدار نارنجی پی‌درپی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۵ استان با احتمال وقوع سیل، خیزش گرد و خاک شدید در ۳ استان و طوفان در سواحل ۳ استان دیگر خبر داد.

طوفان - رگبار باران

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار امروز (دوشنبه) شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های مازندران و شرق گیلان و فردا (سه‌شنبه) آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، مرکز و جنوب اردبیل و ارتفاعات گیلان با جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی مواجه خواهند شد.

به همین دلیل سازمان مذکور احتیاط در سفرها بویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال آن‌ها به مکان‌های مسقف، آمادگی راهدلری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی را توصیه کرد.

گرد و خاک در ۳ استان

این سازمان همچنین، به دلیل وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک از امروز تا چهارشنبه هفته جاری برای خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان هشدار نارنجی صادر کرد و از کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان خبر داد.

پرهیز از کویرنوردی، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی توصیه‌های سازمان فوق است.

طوفان در ۳ استان ساحلی

سازمان هواشناسی در خصوص افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۲ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های زیر در هفته جاری نیز هشدار نارنجی صادر کرد.

دوشنبه: خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس

سه‌شنبه: خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس

چهارشنبه و پنجشنبه: خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس

جمعه: خوزستان، بوشهر، هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و غرب دریای عمان

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و غواصان، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب و خسارت به قایق های تفریحی، شناورهای کوچک، سبک و نیمه‌سنگین و احتمال خسارت به شناورهای سنگین و تأسیسات دریایی و سکوهای نفتی فراساحلی پیش‌بینی‌ شده است.

ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، ممانعت از تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده‌باش برای مواجهه با خسارات احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی توصیه‌های سازمان فوق است.

کد خبر 863712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha